Subratllen que molts animals queden desemparats davant la manca d’un protocol d’actuació clar per part dels cossos de seguretat i emergències
La CUP denuncia la inexistència de plans d’actuació vers els animals en els casos com incendis, inundacions i altres accidents. Recriminen que no hi ha un protocol clar pels cossos de seguretat on s’indiqui què fer amb els animals implicats en casos d’emergència, ja sigui pel que fa als animals de companyia com en nuclis zoològics entre altres. Per això, al proper ple municipal portaran a votació la creació d’una taula de treball, liderada i coordinada per la CUP, per l’elaboració de protocols per assegurar el benestar animal en cadascun d’aquests casos.
Segons explica la regidora Mònica Pàmies, “els protocols d’emergències actuals són plans pensats per a la societat civil, però no hi ha previsió pels possibles animals implicats”. A tall d’exemple, si una persona pateix un atropellament i necessita assistència mèdica, el gos que l’acompanya sovint queda desemparat. D’altra banda, exigeixen que l’Última Llar, empresa amb qui l’Ajuntament té el contracte de recollida d’animals, quedi exclosa d’acollir els animals implicats en aquests casos, ja que “no són animals perduts ni abandonats, sinó animals en estat d’emergència que requereixen un tractament específic”.
A la moció, els cupaires també proposen una formació específica als cossos assistencials implicats i entitats animalistes col·laboradores, així com sumar-se al Programa PIREA i treballar per adaptar-lo al terme municipal. El Programa PIREA va néixer el 2017 amb la voluntat de confeccionar un pla de resposta i sistema segur en cas d’emergència que afectés nuclis zoològics.
També insten l’Ajuntament de Reus a crear una ordenança reguladora de prestació del servei, tal com obliga la Llei de Contractes per al Sector Públic
La Candidatura d’Unitat Popular presentarà al proper ple del 23 de juliol una moció en relació amb el servei de recollida i neteja viària. Concretament demanen la creació d’una comissió de seguiment on tingui cabuda representació tècnica i política, tant del govern com de l’oposició i que es reuneixi trimestralment. Primordialment la CUP es postula per liderar i coordinar aquesta comissió. D’altra banda, els cupaires també plantegen la redacció d’una ordenança reguladora de prestació del servei, obligatòria a tots els ens locals segons la normativa.
La CUP fa temps que denuncien la manca de control del servei per part del govern de la ciutat i que des d’aquest mes de juliol ja queda avalada per l’informe de la sindicatura de comptes. Segons el grup municipal, la ciutat de Reus no queda gaire ben parada en l’informe, ja que no existeix cap persona responsable del contracte ni tampoc cap figura interlocutora, com es contempla en l’article 52 del text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic.
Per a la CUP, aquesta manca de control justifica les reiterades queixes veïnals en relació al servei de recollida i neteja viària. En aquest sentit, el grup assegura que ha contactat amb les associacions de veïns de la ciutat i que dimarts vinent començaran la primera ronda de trobades. L’objectiu és recollir les diferents queixes i exposar que la internalització del servei és el model idoni en matèria ambiental, laboral, econòmica i de qualitat del servei. A més, expliquen que el porta a porta és el model de futur.
La CUP també ha recordat que en 2019 van demanar una auditoria externa per fiscalitzar el servei, però que va ser rebutjada pel govern municipal. Badalona, en canvi, va encarregar aquesta auditoria a Jordi Colomer, ambientòleg denunciat per FCC per danys a l’honor a l’empresa i que finalment ha estat absolt. Els cupaires consideren que s’ha de seguir exercint la transparència en contra dels oligopolis que intenten evitar-la mitjançant la via jurídica. Per tal de seguir amb aquesta lluita, la candidatura ha convidat Jordi Colomer a una xerrada per explicar a la ciutadania quins són els punts crucials que s’han de tenir en compte per tal d’obtenir un servei de qualitat en matèria de neteja i recollida viària. La xerrada es durà a terme el dimecres 21 de juliol a les 18:30 h al Casal Despertaferro.
ELS PARQUÍMETRES SOLARS DE L’HOSPITAL SANT JOAN DE REUS I LA POLÍTICA EN ENERGIA RENOVABLE DEL GOVERN MUNICIPAL
Ahir no ens vam poder estar de fer una piulada per evidenciar que un detall, una acció, pot dir molt més del que sembla.
La imatge dels parquímetres solars de l’aparcament de zona blava de l’Hospital Sant Joan de Reus coberts per una estructura que vol donar ombra o recer als usuaris és del tot esperpèntica.
Per molt que les teories vulguin explicar aquest fet, està clar que l’eficiència d’aquestes plaques és molt inferior a la desitjada. Sense radiació directa i només amb la radiació difusa, el sistema resulta totalment ineficient. I a més, si es té en compte que d’entrada l’eficiència no deu ser massa bona perquè l’orientació i la inclinació no són les òptimes.
Hem reclamat des de l’inici del projecte ReusEnergia el llistat d’ubicacions, fruit de l’estudi anunciat pel Sr. Rubio, regidor de Medi Ambient a l’Ajuntament de Reus, per la instal·lació de plaques solars que han de produir energia suficient per a subministrar als edificis municipals de Reus. Ara, que tot procés de debat ja està tancat, després de mesos a l’espera, ens fan arribar un llistat que ens desperta més dubtes que no pas informació al respecte.
En l’estudi de viabilitat inicial per la creació de ReusEnergia, tenint en compte que es volen cobrir els consums municipals de 2019, el que suposa una clara manca d’intenció política de reduir el consum, no veiem factible que únicament amb plaques solars sigui possible auto-subministrar-se i molt menys donar servei públic. Cal un estudi més extens per incloure una combinació d’eòlica, solar, tèrmica per biomassa, …. que sigui la més ajustada a les necessitats dels espais i la ciutadania.
Des de la CUP de Reus també requerim un estudi sobre ubicacions factibles en l’àmbit de tot el terme municipal: teulades, cobertes i parets, prioritzant aquests espais i els polígons de la ciutat, evitant la pèrdua de sòl agrari.
També denunciem el fet que una empresa pública que no dóna servei a la ciutadania perd tota la seva essència, i més, quan els possibles beneficis es reinverteixen en la mateixa empresa.
Per acabar, no podem ometre que des de l’oposició hem denunciat repetidament al Consell d’Administració de Reus Serveis Municipals i al Ple, que el pàrquing semi-públic soterrat de l’hospital sigui el més car de la ciutat és totalment injustificable. Obliga a usuaris de l’hospital de més d’un dia a estacionar al pàrquing del Recinte de Fires, ja que resulta a meitat de preu. Travessant una autovia de 4 carrils de circulació sense opció de pas per vianants.
Els usuaris de l’Hospital de Reus són pacients i aquesta circumstància no els deslliura de pagar aparcament o transport públic per fer efectiu el seu dret a ser ateses.