Fa unes setmanes, l’Ajuntament de la Selva del Camp va repartir una carta a les cases dels seus vilatans per “informar” sobre el projecte de remodelació de la carretera que uneix el municipi amb Almoster. L’acció informativa es produïa després que la Plataforma d’Afectats que reclama un traçat més respectuós amb el territori, engegués una campanya informativa per explicar les diferents alternatives que s’han plantejat alhora d’enfocar aquestes obres.

D’entrada, cal dir que és una llàstima que les institucions només esmercin esforços en comunicació per respondre a una campanya i pretendre desacreditar a persones que s’organitzen, precisament, per trencar amb l’opacitat i el silenci. Una opacitat i silenci que és utilitzat per les administracions públiques per tenir allunyada a la població dels afers que li afecten en pròpia pell, per tal de poder fer i desfer amb major “eficiència, eficàcia i celeritat”.

Però, la qüestió no acaba aquí. “L’Ajuntament informa” no és pas una carta adreçada als veïns i veïnes que puguin estar preocupades per aquest projecte de remodelació de la carretera sinó que és, paradoxalment, un text d’una sola pàgina on s’hi encabeixen diferents mentides i mitges veritats.

En primer lloc, l’Ajuntament diu que la intensitat mitjana del trànsit diari en aquesta carretera és de “1.490 vehicles” per intentar justificar que la carretera sigui ampliada. Tothom que sigui de La Selva del Camp o d’Almoster (o fins i tot jo que sóc de Reus) sap perfectament que aquesta dada no correspon amb la realitat. Surt a més de dos cotxes per minut si comptem només hores de dia!

Aquesta dada l’han tret de l’ informe que els tècnics de la Diputació de Tarragona van realitzar per promoure aquesta ampliació del vial. Malauradament, cal denunciar que els tècnics i tècniques de la Diputació de Tarragona tenen uns recursos més que limitats precisament perquè els partits puguin utilitzar els informes a interès subjectiu. Com a proper diputat provincial, tinc coneixement de primera de mà de la feina que desenvolupen i de les traves que els polítics fiquen a la seva feina, tot intentant prioritzar obres que no tenen aquesta condició a parer dels tècnics.

En la carta l’Ajuntament també informa que el projecte va ser “aprovat per unanimitat de tots els grups polítics de la Diputació”. La CUP ens vam abstenir a la Comissió Informativa per falta d’informació i no conèixer l’opinió de les persones més afectades. Tanmateix, per causes personals, el diputat de la CUP no va poder assistir al Ple on es va debatre aquesta proposta, on hauríem votat “No”. Ara mateix, no només ens oposem a la proposta de traçat aprovada inicialment “sense unanimitat” a la Comissió, sinó que hem presentat al·legacions a aquest projecte i defensarem un traçat que sigui més idoni amb el territori i la seva gent, tal i com planteja la Plataforma.

Per últim, només ens queda desitjar que l’Ajuntament de La Selva del Camp canviï d’estratègia. La CUP també volem que l’Ajuntament informi, però volem que ho faci objectivament i generant espais de debat i de decisió ciutadana per involucrar en aquest projecte a tots aquells i aquelles que hem d’utilitzar aquesta carretera.

Edgar Fernández Blázquez