La CUP demana una auditoria externa sobre la pròrroga de la brossa a FCC
La formació explica que l’Ajuntament mai ha auditat el servei, tot i ser la partida de major volum del pressupost municipal (11.000.000 MEUR). Municipis com Badalona, Barcelona, Mataró i Tarragona han descobert incompliments contractuals de les concessionàries, després de realitzar auditories externes entre els anys 2016 i 2018.
La CUP de Reus defensarà, al plenari municipal de dilluns vinent, la realització d’una auditoria externa del servei de recollida de residus i neteja viària, actualment en mans d’FCC, en el període comprès entre els últims quatre anys de contracte (2013 -2017), l’any de pròrroga voluntària (2018) i l’any de pròrroga forçosa (2019).
La formació atribueix aquesta demanda al fet que la recollida de brossa és «un servei fonamental i una de les principals obligacions que té l’Ajuntament amb el seu municipi, amb la qual es necessiten mesures de control exhaustives i independents que avaluïn la prestació correcta del servei, a més de la relació qualitat i preu i de les condicions laborals de les treballadores».
La portaveu de la CUP, Marta Llorens, ha recordat que el contracte de la brossa és el de més quantia econòmica: 11 milions d’euros anuals, aproximadament un 12% del pressupost municipal finançats amb taxes, «un cost més elevat que la mitjana de ciutats catalanes de mida similar a la de Reus».
El grup municipal ha recordat «les notícies alarmants» sobre incompliments del servei d’FCC en contractes similars de recollida de residus i neteja viària als municipis de Badalona, Barcelona, Hospitalet del Llobregat i Mataró, després de realitzar auditories dels servei durant l’any 2016. Llorens ha fet esment de l’auditoria realitzada a Tarragona, a petició del grup municipal de la CUP a la ciutat, que també evidencia incompliments del contracte.
L’única informació de què disposa l’Ajuntament d’aquests darrers anys han estat les auditories comptables que ha fet la mateixa empresa, FCC: «això impossibilita una fiscalització correcta del servei i que es garanteixi l’interès públic d’aquest contracte», alerta Marta Llorens, que afegeix que «la mateixa gerència de Medi Ambient de l’Ajuntament de Reus ha reconegut, en diverses ocasions, que els controls del servei es fan de manera aleatòria i que no hi ha capacitat de conèixer al 100% la qualitat de la prestació que ofereix l’empresa».
Fomento de Construcciones y Contratas, FCC, explota la recollida de residus i neteja viària a Reus des de 1967: actualment, l’Ajuntament garanteix el servei amb una pròrroga forçosa – el contracte va finalitzar el 31 de desembre de 2017, afegint-hi un any de pròrroga voluntària –. Sobre les dues pròrrogues, la CUP – l’única formació que ha defensat la municipalització del servei –, ha afirmat en diverses ocasions que «s’han regalat dos anys de contractació a FCC sense cap concurs públic».
Reus, 7 de febrer de 2019
Marta Llorens: «L’Ajuntament de Reus està lligat de mans i peus al negoci d’FCC»
Comments are closed.