El diputat de la CUP-CC, Sergi Saladié, i diferents representants de les CUPs del Baix Penedès, el Camp i les Terres de l’Ebre han participat aquest matí, en l’acte organitzat per la Plataforma en Defensa del Ferrocarril del Camp i la Plataforma Trens Dignes Ebre – Priorat a Vila-seca, per donar suport a les reivindicacions d’aquestes plataformes i exigir als polítics que assumeixin la responsabilitat de resoldre els problemes estructurals del ferrocarril a les nostres comarques, però també de l’autobús i els autopistes.

La CUP ha respost a la invitació de la Plataforma en Defensa del Ferrocarril del Camp i la Plataforma Trens Dignes Ebre – Priorat de participar en l’acte reivindicatiu que s’ha celebrat aquest matí davant l’estació de tren de Vila-seca (el Tarragonès). Tanmateix, la CUP s’ha mostrat crítica amb el format de l’acte, en el qual hi han intervingut diferents polítics del territori, ja que consideren que aquests han estat còmplices de l’actual model de transport ferroviari en les darreres dècades.

En aquest sentit, Saladié ha destacat que, justament a Vila-seca l’Estat ha de construir des de fa anys una estació intermodal, que no té altre motiu que ficar un nou pedaç a la ubicació de l’estació de l’AVE entre Perafort i la Secuita. Saladié ha criticat que durant les darreres dècades el sistema ferroviari s’ha deteriorat i les noves inversions s’han fet sense tenir en compte les necessitats de mobilitat del territori, sinó han respost a motivacions econòmiques més que qüestionables.

Per la CUP, l’actitud passiva de la Generalitat i dels polítics del territori ha estat un factor desencadenant en els dèficits estructurals que presenta el ferrocarril a les nostres comarques. De fet, han recordat que la CUP porta anys als ajuntaments instant als governs municipals a millorar aquesta situació, però que la resposta d’aquests sempre és negativa o no va més enllà d’una votació al Ple.

Saladié ha explicat que el problema de la mobilitat no es redueix al ferrocarril, sinó que cal tenir una visió més panoràmica del transport, tant de mercaderies com de persones. En aquesta línia, el diputat de la CUP-CC, també ha vindicat la lluita dels veïns i veïnes de les Terres de l’Ebre i el Baix Maestrat, així com del Baix Penedès i el Baix Gaià, per exigir la gratuïtat de l’AP-7, o la lluita de la pròpia CUP amb els sindicats d’estudiants de la URV per demanar unes tarifes de bus per als universitaris i estudiants de cicles formatius.

Per aquest motiu, la CUP considera que el manifest presentat avui hauria d’anar més enllà per posar les bases d’una procés de transformació del model de transport públic que s’adeqüi a les necessitats de les classes populars i guardi una coherència amb el territori i el medi ambient. Així com, plantejar propostes que impliquin la presa d’una actitud activa per part de la Generalitat i els polítics del territori.

Entre d’altres, Saladié també ha defensat aprovar de manera urgent un Pla de xoc en inversions ferroviàries que posi especial èmfasi en la infraestructures, les estacions i el material mòbil, amb l’objectiu d’aconseguir un sistema ferroviari digne, fiable, còmode i accessible, tal i com exigeix el manifest presentat avui a Vila-seca Però, ha anat més enllà, tot exigint l’adopció de manera urgent de les mesures legislatives necessàries per articular l’expropiació forçosa d’ús temporal del sistema ferroviari, mentre l’Estat no realitzi les transferències de competències a la Generalitat. Una proposta que la CUP ja va portar al Parlament i va ser rebutjada per JxSí, C’s, PP i PSC.

Des de la CUP, el procés constituent català, ha de representar l’obertura d’un debat ciutadà sobre les necessitats de mobilitat, i especialment, de com gestionar les infraestructures que actualment ja existeixen -especialment les autopistes i la xarxa ferroviària- per garantir una mobilitat digne de la gent de totes les comarques, per trencar d’una vegada amb el model centralista, tant de Madrid com de Barcelona.