► La formació anticapitalista no signa els comptes de cap de les empreses municipals
La CUP de Reus alerta que el CMQ pren la deriva econòmica de l’Hospital Sant Joan. La denúncia s’ha fet en una roda de premsa davant de la nova seu de l’empresa municipal. Així mateix, la formació anticapitalista ha explicat per què no signa els comptes de cap de les empreses municipals.
La portaveu Marta Llorens ha denunciat que l’empresa CMQ tanca els seus comptes del 2021 amb un dèficit de 2 milions d’euros. Aquest import obliga a buidar els fons de reserva de l’empresa, establerts en 3 milions d’euros, per tal de garantir-ne la viabilitat. «No és per la pandèmia, és per la incompetència», ha reblat Llorens en contraposició a l’excusa de la Covid19 que subscriuen tan presidència com gerència del consell.
La CUP recela d’aquesta mesura, suposadament conjuntural, perquè hi detecta greus mancances estructurals, com també passava amb l’Hospital Sant Joan de Reus. De la concentració del problema en un macroedifici com és l’Hospital Sant Joan, s’ha passat ara a la dispersió del mateix problema en treus seus diferents.
Llorens manifesta que, a partir del juliol, el CMQ haurà de pagar el lloguer de les seves instal·lacions a l’Hospital Sant Joan. La duplicitat de despeses es mantindrà, com a mínim, durant els propers 7 anys fins que, cap al 2029, tot el servei estigui centralitzat a la seu del c. Vapor Nou.
La portaveu de la CUP alerta que el pla de competitivitat anunciat al consell d’administració inclou un seguit de mesures, com la «reorganització de personal», que sempre es tradueix en acomiadaments laborals. Així mateix, el pla no s’ha presentat en la data que havien avançat presidència i gerència del consell.
La formació anticapitalista ha tornat a fer èmfasi en l’empitjorament de les condicions laborals de les treballadores i el silenci que des de fa mesos reben quan plantegen reivindicacions. Aquesta degradació és visible en sobrecàrregues laborals o el no cobrament de les seves DPO (dietes per objectius), entre d’altres.
La defensa dels drets de les treballadores de Reus Transport Públic ha estat una de les reivindicacions de la també regidora Mònica Pàmies. L’empresa municipal té dues condemnes recents: una, per no comptabilitzar l’horari laboral, i l’altra, per no fer-ho correctament amb l’antiguitat de les treballadores. Així mateix, Pàmies ha subratllat la contradicció que Reus Mobilitat i Serveis tanqui l’any amb un benefici de més d’1 milió i mig d’euros i, al mateix temps, Govern justifiqui el tancament del mercat del Carrilet per motius econòmics.
Les empreses municipals de les quals la CUP no n’ha signat els comptes són Reus Transport Públic, Reus Mobilitat i Serveis, Reus Serveis Municipals, Reus Esport i Lleure, REDESSA, Sagessa i el CMQ. Per últim, la CUP ha convocat a la manifestació en defensa de la sanitat pública que tindrà lloc a dijous 7 d’abril a Tarragona. La mobilització començarà a les 19 h a la pl. Imperial Tàrraco.
► La formació anticapitalista exigeix la convocatòria urgent del Consell Educatiu de Ciutat davant l’atac a la llengua i la cohesió social.
La CUP de Reus ha criticat avui el silenci i l’immobilisme del regidor d’Educació i Política Lingüística, Daniel Recasens, davant dels atacs a la llengua i la cohesió social. La portaveu Marta Llorens insta el regidor «a triar entre partit i país davant d’un atac contra un consens social i polític de més de 40 anys per preservar la llengua pròpia».
La formació anticapitalista ha subratllat la hipocresia del govern autonòmic i dels partits que l’integren quan va voler fer-se una foto de cara a la galeria durant la vaga pel català de la comunitat educativa, el 23 de març. Mentre la comunitat educativa era als carrers, ells preparaven el pacte que anunciarien l’endemà i que es carrega la immersió lingüística: altre cop, entre despatxos i en contra de la immensa majoria dels agents socials representatius.
Davant del seu silenci i immobilisme, la CUP de Reus exigeix que el regidor Recasens convoqui el Consell Educatiu de Ciutat, perquè assegura que cal abordar la situació actual i les conseqüències de l’aplicació d’aquest pacte. Llorens ha recordat que «la CUP vam presentar al mes de gener una moció que es va aprovar, amb el suport del mateix govern de la ciutat, que, com a punts destacats, rebutjava qualsevol atac a la immersió lingüística i la imposició de la utilització del castellà com a llengua vehicular en el 25% del currículum a Catalunya per part del Tribunal Suprem».
La tria entre partit i país vol dir posar al centre l’interès pel bé comú de la població de Reus, perquè ja fa temps que patim segregació escolar entre centres educatius que fomenta la divisió d’origen, la divisió per recursos socials i econòmics i, ara, a més a més, s’hi afegirà la divisió per comunitats lingüístiques. La CUP ha subratllat que la llengua catalana era i és la llengua de cohesió, que ajuda a no dividir i que és una porta a la igualtat d’oportunitats. La portaveu ha fet èmfasi que aquest pacte retira el català com a llengua d’acollida de tots els infants quan arriben a l’escola, atacant així un model que es nega a dividir-nos per comunitats lingüístiques.
Per a la CUP, és urgent convocar una trobada del Consell Educatiu de Ciutat per aquesta setmana i, de manera extraordinària, amb dos punts crucials també aprovats en la moció referida: treballar pel pacte municipal per l’ús del català, i treballar en clau de diagnosi per l’ús del català dins de la realitat socioeducativa de la ciutat.
També en clau de plenari, Llorens ha retret al govern municipal amb quina legitimat exigirà el català a grups espanyolistes com Ciudadanos quan facin servir el castellà. Hi ha afegit la crítica al silenci que manté el regidor Daniel Recasens des de l’inici de les vagues i amb el conflicte que s’esdevé amb l’exigència del 25% de castellà a les escoles amb aquest pacte, per la seva doble condició de regidor d’Educació i de Política Lingüística.
La deixadesa del regidor Recasens va paral·lela a l’abandonament que fa aquest pacte dels centres i docents, que queden descoberts: no els dóna cobertura legal i obre la veda a atacs de les poques famílies i dels grupuscles espanyolistes que vulguin imposar el castellà. La política lingüística queda en mans dels tribunals i, ras i curt, reconeix el castellà com a llengua vehicular: és una submissió feta llei.
Per últim, la CUP ha reiterat el seu suport total a la vaga de la comunitat educativa dels dies 29 i 30 de març, igual que havia fet amb les anteriors del 15, 16, 17 i 23 de març.
Els cupaires proposen entregar els vehicles de mobilitat personal (VMP) a entitats i associacions un cop vençut el termini legal per a reclamar la seva propietat
La Candidatura d’Unitat Popular de Reus presentarà una moció al proper ple municipal de divendres, 18 de març, apostant per la reutilització dels vehicles de mobilitat personal, com les bicicletes i patinets emmagatzemats al dipòsit municipal de vehicles. Un cop vençuts els dos mesos de termini per a reclamar la seva propietat, proposen lliurar-les a entitats i associacions per tal que les reparin o pugui puguin aprofitar les peces. A més, els cupaires insten a prioritzar l’entrega a entitats de caràcter social o a la ciutadania amb menys recursos.
Segons les declaracions del govern municipal, el passat mes de febrer es van donar de baixa 252 vehicles del Dipòsit Municipal, entre els quals, una vintena de bicicletes. Passat el termini legal per a recuperar-les, el govern de l’Ajuntament de Reus les entrega a una empresa de gestió, tractament i descontaminació per a ser tractats com a ferralla. Però tenint en compte la importància d’una mobilitat urbana neta, així com el principi de reutilització, la CUP creu convenient allargar l’ús de les bicicletes i patinets que encara són aptes per circular.
En aquest sentit, la regidora cupaire Mònica Pàmies argumenta que hi ha programes de reutilització de bicicletes que poden donar una segona vida a aquests vehicles i posar-los a disposició de la ciutadania. Pàmies, que també ha participat de manera activa a la Comissió per a la Redacció de la Nova Ordenança de Mobilitat Sostenible, recorda que el consistori va sumar-se a la Declaració d’Emergència Climàtica on es comprometia amb els objectius de reducció d’emissions, de l’economia circular i amb la transició cap a una mobilitat neta. Per això, la regidora destaca que “cal treballar i fer política en consonància amb les declaracions que ens hi adherim com ajuntament”.
Reclamen habilitar alguna de les grans infraestructures existents a la ciutat com a espais d’acollida temporal i d’urgència per a persones refugiades de qualsevol tipus
La Candidatura d’Unitat Popular de Reus presentarà al proper ple del 18 de març una moció per facilitar l’acollida de persones refugiades a la ciutat de Reus. Entre els acords de la moció, la CUP demana habilitar un espai d’acollida temporal i d’urgència a una de les grans infraestructures de la ciutat, convocar una comissió especial de treball d’atenció al refugiat i treballar un pla de recepció educativa i inclusió social pels menors no acompanyats que arribin a la ciutat.
Els cupaires assenyalen que tot i que Reus és ciutat acollidora des de l’any 2015, “això no ha tingut un impacte real” i persones refugiades de tot tipus “han quedat sense el suport promès per part de l’Ajuntament de Reus”. En aquest sentit, la Candidatura reclama que això no passi “ni amb les refugiades ucraïnesses ni amb ningú”.
Tot i això, el regidor Edgar Fernàndez posa de valor la feina de les entitats que treballen en el marc de polítiques migratòries i peticions d’asil, com Reus Refugi o UCFR, així com de la xarxa d’entitats socials, polítiques i culturals de la ciutat “que de ben segur s’ofereixen a fer tasques de suport i facilitar l’arribada de persones refugiades, d’Ucraïna o dels 28 conflictes bèl·lics actius”. En aquest sentit, Fernàndez també fa esment a les persones que fugen per qüestions d’ ètnia, de religió, nacionalitat o polítiques, així com les persones desplaçades per qüestions climàtiques o de pobresa.
Des de la Candidatura, consideren que “una societat i una administració pública com la Reus ha d’estar a l’alçada”. Aquesta setmana sabíem que ciutats com Barcelona o Alacant ja s’han compromès a posar a disposició dos grans centres de recepció i primer acolliment de persones refugiades ucraïneses.
► Assenyalen que alguns articles contradiuen altres ordenances com la de Civisme o la de Benestar Animal
► Els anticapitalistes demanen més claredat en el llenguatge i estructura, així com evitar la duplicació de normes
Arribat a l’equador de les revisions de la futura ordenança de mobilitat, la CUP ha aportat a la comissió encarregada més d’un centenar d’aportacions i esmenes. Es tracta d’una feina que anomenen com “invisible”, però també “molt necessària per fer més entenedora i endreçada la nova ordenança” que regularà el transport sostenible per la ciutat, incloent, per tant, la creixent circulació amb patinets i bicicletes.
Una de les qüestions més destacades pel grup municipal de la CUP és la manca de coherència entre l’ordenança de mobilitat i altres normatives municipals. La regidora cupaire Mònica Pàmies ha fet esment avui en roda de premsa les contradiccions de l’Ordenança de Mobilitat Sostenible proposada pel govern municipal amb l’Ordenança de Civisme o l’Ordenança de Benestar Animal. A tall d’exemple Pàmies explica que mentre es vol afavorir la circulació sostenible a peu, bicicleta o patinet, les accions de la Regidoria de Seguretat anteposen poder arribar en cotxe fins les entrades dels col·legis, un fet que segons els cupaires «va en direcció contrària al que es pretén amb l’ordenança de mobilitat sostenible». Un altre exemple que destaca la regidora és que es parli de portar el gos lligat circulant amb bicicleta, quan l’actual Ordenança de Benestar Animal ho prohibeix.
En aquest sentit, el grup municipal de la CUP evidencia que cadascun dels partits que conformen l’actual govern municipal, Junts, ERC i Ara, actuen per la seva banda sense una direcció comuna. “Es posa de manifest, un cop més, que no hi ha una unitat real en el govern” exclamen des del grup municipal anticapitalista.
D’altra banda, la regidora Mònica Pàmies ha posat sobre la taula la duplicitat d’ordenances. Els cupaires són partidaris de traslladar el batibull de normatives de l’Ordenança de Civisme a les ordenances més específiques, com ara la de mobilitat sostenible. D’aquesta manera, asseguren que seria molt més endreçat i senzill de consultar per part de la ciutadania. Així mateix la CUP demana que s’utilitzi un llenguatge més clar i entenedor, així com facilitar l’enllaç a altres lleis superiors o a les ordenances municipals a les que es faci referència per tal d’aportar aquesta cohesió que a hores d’ara consideren “inexistent”.