Tot i la recent rectificació del govern en el refinançament del crèdit, la CUP subratlla que s’han pagat uns interessos «desorbitats» durant molts anys, «un diner públic llençat a la brossa i que no recuperarem»
Davant l’anunciament de l’estalvi de 2,5 milions d’euros amb el refinançament de l’Edifici Tecnoparc per part de l’Ajuntament de Reus, la CUP recorda que aquesta operació s’hauria d’haver fet molt abans i que «portem 10 anys pagant uns interessos desorbitats». En aquest sentit, el grup cupaire esclareix que aquesta rectificació respon a les contínues peticions de la CUP als consells d’administració de Redessa.
Pau Aliagas, membre de l’assemblea de la CUP a Reus i conseller a Redessa retreu que el govern de la ciutat «es vol penjar la medalla per l’estalvi que tindrem a partir d’ara i oblida la gran quantitat de diners públics que hem anat perdent durant molts anys». Concretament, la formació denuncia la pèrdua d’un milió d’euros anuals en interessos desmesurats des del 2011. El conseller dubta que l’operació no s’hagi pogut fer abans i es qüestiona «on han anat aquests diners i amb quines finalitats». En aquest sentit, Aliagas manifesta, «o hi ha interessos ocults o hi ha una incompetència manifesta».
Des de la CUP es recorda que aquest préstec es va aprovar a l’últim ple del mandat 2007-2011, en el qual governaven PSC i ERC. I exclamen, «sembla que ho van deixar lligat i ben lligat». Els cupaires expliquen que, dins la seva tasca fiscalitzadora, des del primer moment es van demanar explicacions però la resposta del govern sempre s’emmarcava en termes legals. «Fins i tot van portar el grup d’advocats Roca Junyent per assegurar-se que això no es pogués canviar». Ara, després d’anys d’insistència, s’aprovarà en ple extraordinari aquest refinançament de préstec amb una operació que permetrà l’estalvi de més de 2 milions i mig d’euros de manera immediata en el pressupost de 2021 i un estalvi de 875.000 euros anuals.
La Candidatura d’Unitat Popular denuncia que el govern de Reus ha malgastat 10 milions de diner públic com a resultat d’una mala gestió financera
La Regidora Ma. Luz Caballero va anunciar ahir el refinançament del préstec sobre l’edifici Tecnoparc amb una operació que permetrà l’estalvi de més de 2 milions i mig d’euros de manera immediata en el pressupost de 2021 i un estalvi de 875.000 euros anuals.
Malgrat que la CUP de Reus se n’alegri, també ha denunciat que s’hagi trigat a fer el pas tot i haver forçat el debat en diferents consells d’administració de Redessa. Segons Pau Aliagas, membre de l’Assemblea de la CUP i conseller a Redessa, “celebrem que el govern hagi entrat en raó en relació amb l’estalvi de diner públic, però demostra molt poca determinació i responsabilitat que no s’hagi fet fins avui”. Aliagas continua, “la proposta de refinançament no s’hagués dut a terme si la CUP no haguéssim insistit consell rere consell en l’argumentari de l’estalvi, ja que un informe del mateix govern reconeixia el sobrecost innecessari de l’operació del préstec sobre l’edifici del Tecnoparc”.
La formació anticapitalista també fa revisió de la mala praxi d’aquest govern i del tripartit, ja que el crèdit amb swap es va decidir durant el darrer any del govern del PSC, ICV i ERC. Segons la portaveu de la CUP de Reus, Marta Llorens, “feia poc temps que s’havia fet una remodelació total de la fira al Parc de Sant Jordi que havia costat molts diners, i aquest crèdit amb swap es va fer per una operació especulativa amb Metrovacesa i l’edifici al Tecnoparc. Tot aquest dispendi de diner públic podem dir que és la darrera obra mestra de Lluís Miquel Pérez.”
De fet, la Candidatura posa de manifest que tota aquesta operació es va aprovar en el darrer ple del mandat del 2007-2011 i totes les formacions presents al consistori, tant el govern del PSC, ICV i ERC com els grups de l’oposició CIU i PP van assumir les condicions financeres que comportava. En aquest sentit, la regidora Mònica Pàmies, anterior consellera a Redessa, critica el poc marge de denúncia que la CUP ha tingut en el darrer mandat en relació a aquesta operació: “vam intentar tombar aquest procés per la via legal ja que consideràvem que les condicions econòmiques eren abusives, però un informe jurídic justificava que no hi havia abús perquè un Ple municipal amb tots els vots a favor n’avalava l’operació”. En aquest sentit, els cupaires lamenten un marc jurídic i administratiu “tan garantista” i que el govern actual i l’anterior “l’utilitzi per a defugir responsabilitats, i més, quan es tracta de diner públic recaptat amb els impostos de la ciutadania”.
Finalment, la CUP de Reus valora la tasca de l’organització en termes de fiscalització de diner públic. En aquesta línia, Pau Aliagas defensa que “igual que hem fet amb la denúncia de la mala gestió de milions i milions d’euros de l’Hospital Sant Joan, la denúncia del malbaratament del pressupost més gran de l’Ajuntament com és el relacionat amb el servei de neteja i recollida de residus, també denunciem que hem trigat massa temps a posar remei a una operació financera”. A més, el conseller cupaire recorda que aquesta operació ens ha portat a pagar durant 10 anys “interessos abusius, llençant a la brossa, valgui la redundància, 881.421 anuals”.
Avui la Candidatura d’Unitat Popular de Reus ha valorat tant l’informe presentat per l’UGT com el plec de condicions i insisteix que l’única alternativa al procés de licitació és la internalització del servei
En resposta a l’informe que va enviar l’UGT als grups municipals de l’Ajuntament amb el que denuncien que les dues ofertes presentades no són viables en termes de drets laborals, la portaveu Marta Llorens ha manifestat que «La CUP de Reus vam respondre a la recepció d’aquest informe convocant el comitè d’empresa a una trobada i encara no hem rebut resposta a hores d’ara» i afegeix, «sabent que el Ple d’Aprovació de l’Adjudicació del servei serà d’aquí a un parell de dies».
La CUP, a més, qüestiona que l’UGT critica la tasca dels tècnics municipals quan hauria de fiscalitzar les mesures de l’empresa concessionària actual. En aquest sentit, Llorens emfatitza, altre cop, que l’UGT hauria d’haver negociat la millora del conveni amb l’empresa adjudicatària actual i no lligar les millores laborals en el disseny d’una nova licitació. Per tant, manifesta, «podem pensar que l’UGT donava per fet que FCC guanyaria l’oferta i ara es troben lligats de peus i mans».
D’altra banda, la comissió de la Brossa de la CUP de Reus també valora el plec de condicions. Repeteix que es tracta d’una licitació continuista i de mínims, poc competitiva i que no deixa marge a la millora del servei en termes mediambientals. La Candidatura critica que el regidor de Medi Ambient, Dani Rubio, té uns objectius poc ambiciosos en relació a la recollida selectiva, ja que el mateix plec només contempla un augment del 2% anual. Llorens ha reblat que amb aquest 2% anual és impossible arribar al 60% de recollida selectiva al 2030 que marquen els objectius europeus. D’acord amb la diagnosi que ens aporta el Pla Local de Prevenció de Residus, al 2030 només ens col·locaríem al 52,4%.
A més, la comissió de la Brossa destaca que amb aquest plec de condicions «encara mantenim l’externalització del servei que hipoteca diner públic durant els propers 10 anys i no facilita cap mena d’incorporació de mètodes innovadors en matèria de neteja i recollida».
Finalment insisteixen que l’única alternativa per donar resposta a millores laborals, ambientals i estalvi econòmic és la municipalització del servei. Recorden que a hores d’ara, «si tinguéssim el servei internalitzat podríem parlar que el procés de subrogació hauria portat els treballadors de l’empresa a ser treballadors públics de l’Ajuntament de Reus. També mantenen l’estalvi econòmic d’aquesta internalització i parlen de números concrets: «Basant-nos en la informació aportada pel govern de Reus en relació a les xifres de l’oferta guanyadora, veiem que no hauríem de parlar d’un benefici per a l’empresa d’un 2% que es tradueix en més de 200.000 euros, de l’IVA corresponent a més de 1 milió d’euros ni de l’import del servei licitat en el LOT 4 de control del servei de gairebé 66.000 euros». Amb tot això, la CUP torna a repetir que la municipalització del servei de la brossa suposaria un estalvi de més d’1,3 milions d’euros anuals.
El grup municipal proposa estudiar la creació d’un Centre d’Intercanvi Agroalimentari de Proximitat vinculat amb productors del territori
La Candidatura d’Unitat Popular presentarà al proper ple municipal una moció a favor del producte agroalimentari de proximitat, seguint els principis de la ESS (Economia Social i Solidària). Concretament, el grup anticapitalista proposa elaborar un estudi per a la creació d’una xarxa de Centres d’Intercanvi Agroalimentari de Proximitat i limitar el nombre de grans superfícies a Reus. A la moció, a més, insisteixen en la continuïtat al Mercat del Carrilet, com un agent integrador pel barri i punt de promoció de productes locals.
A la roda la premsa, la regidora Mònica Pàmies destaca el principi de sobirania alimentària, així com l’aposta cap a un sistema alimentari més just, sostenible i que posi en valor la pagesia. En aquest sentit, una de les mesures es fonamenta en el compliment de la legislació pel que fa a l’origen dels productes i en estendre aquesta mesura també als mercats ambulants.
A més, un dels acords de la moció es vincula amb la continuïtat del Mercat del Carrilet. En aquest sentit, la formació insisteix en el foment de l’espai com un punt d’informació de salut alimentària i proposa accions com la instal·lació de parades especialitzades, tallers de cuina, un punt de nutrició i salut, una zona de restauració amb productes del mercat o una plataforma de venda en línia del mateix mercat.
L’altra moció que la CUP presentarà al ple de l’Ajuntament de Reus serà en suport a les persones encausades per les mobilitzacions postsentència. El regidor Edgar Fernàndez detalla que la proposta és una iniciativa de Bages pels Drets Civils i està essent presentada a diferents municipis del Principat. En aquest sentit, el regidor emplaça a Junts per Reus i ERC a presentar la moció de manera conjunta, “i no només amb un vot a favor», encara que assegura que fins ara «això no ha estat possible”.
“Si l’alcalde acaba retirant la pancarta de ‘Llibertat Pressos Polítics’ per por a jugar-se la seva cadira, que ho faci, que serem nosaltres qui la tornarem a penjar tantes vegades com sigui necessari”, explica Edgar Fernàndez.
D’altra banda, amb relació a l’ordre judicial de retirar la pancarta de ‘Llibertat presos polítics’ de la façana de l’Ajuntament, Fernàndez exposa que «si l’alcalde l’acaba retirant per por a jugar-se la seva cadira, que ho faci» i continua, «serem nosaltres qui la tornarem a penjar tantes vegades com sigui necessari».
La CUP de Reus explica la situació de veïns que se’ls hi ha negat el padró i denuncia la vulneració del dret a l’empadronament per part del govern
La Candidatura d’Unitat Popular assegura que el govern de Reus incompleix la Llei 7/1985, Reguladora de les Bases del Règim Local, per denegar el padró a determinades persones quan la normativa no detalla restriccions ni condicionants per efectuar el tràmit, més enllà que la mateixa inscripció. Expliquen que la vulneració del dret a l’empadronament comporta la impossibilitat de rebre ajudes i atenció social.
Edgar Fernàndez, regidor de la formació, explica que “l’ajuntament ha de garantir el padró a qualsevol persona que viu a Reus, independentment de ser propietari d’un habitatge o tenir un contracte de lloguer” i que “posar traves administratives, va en detriment dels objectius del padró”. La formació anticapitalista subratlla, a més, les conseqüències de no tenir padró, com la impossibilitat de disposar de targeta sanitària, d’anar a serveis socials o demanar ajudes. “Un cercle viciós alimentant per un govern de dretes i que acaba donant forma a la guerra social contra els pobres”, protesta Fernàndez.
En aquest sentit, el regidor recrimina al govern d’haver trigat tres anys a posar en marxa el Consell Municipal d’Habitatge, per la qual cosa considera que “aquesta no és una qüestió prioritària pel govern de JuntsxCat, ERC i Ara Reus”.
L’Issam, membre del moviment per l’habitatge, explica que “la situació dels barris del sud de Reus, que fa anys que és insostenible, s’ha agreujat encara més amb la situació de COVID”. A més, denuncia la falta d’assistència bàsica per part de serveis socials i explica que acaba sent el mateix veïnat qui dóna resposta a l’emergència residencial.
A la roda de premsa també han participat dos veïns de Reus afectats. Per una banda, en Sebastià, activista d’ARSU, explica que l’ajuntament no efectua el tràmit de l’empadronament perquè viu amb la seva mare. Aquesta situació impossibilita disposar d’una targeta sanitària i rebre la medicació que necessita. Des d’ARSU demanen explicacions al govern i una taula de diàleg amb l’Ajuntament. D’altra banda, la Raquel comparteix habitació a la Pensió Suïssa, a Reus, i l’Ajuntament tampoc li tramita l’empadronament. Això tanca la porta a la seva assistència social i als ajuts de renda garantida.
Finalment, la CUP emplaça al govern a complir la Llei i empadronar totes les persones que habiten a la ciutat, “una tasca obligatòria dels ajuntaments”, subratllen. Fernàndez denuncia, un cop més, que la Regidoria de Serveis Socials es limita a abocar persones a la Pensió Suïssa de manera provisional, sense un pla de treball ni alternatives, independentment de les necessitats i situació de les persones.