La Candidatura d’Unitat Popular de Reus presentarà al proper ple del 5 de maig la proposta de crear una targeta moneder d’impacte social per comprar productes de primera necessitat en comerços locals i de proximitat. Aquesta és una de les mesures que el grup anticapitalista posarà sobre la taula per pal·liar part de les necessitats socials i econòmiques sorgides de la Covid-19. Segons expliquen des de la Cup, “la targeta moneder social afavoreix la normalització de l’ajuda superant l’estigmatització d’haver d’acudir a centres benèfics i caritatius”.
D’altra banda, afegeixen “és una manera de donar suport al petit comerç local i de proximitat”. En aquest sentit, la targeta moneder seria carregada amb un import determinat i podria ser utilitzada en la compra d’aliments per part de persones que no puguin cobrir les seves necessitats bàsiques. Com ja es va oferir fa unes setmanes, la Candidatura es presta a col·laborar activament amb el govern municipal en la consecució d’aquesta targeta moneder, així com per treballar altres mesures per afavorir els col·lectius més vulnerables i reactivar l’economia local.
En matèria d’educació, les anticapitalistes proposen dissenyar un Pla Educatiu i Social de Ciutat contra la segregació escolar, per tal de mitigar les desigualtats socials que s’han vist agreujades per l’epidèmia. El grup anticapitalista planteja la creació d’aquest Pla Educatiu amb l’objectiu d’abordar les conseqüències que es poden derivar arran de la Covid-19 a mitjà i llarg termini. Les cupaires consideren que les mesures preses fins ara “només són apagafocs” i que no capgiren les desigualtats socials. La Candidatura també recorda la importància de l’acompanyament emocional i intel·lectual de les famílies, així com l’educació en el lleure.
Des de la CUP sempre hem apostat per una administració activa a l’hora de garantir els drets bàsics que propicien una vida digna a les persones. No obstant això, l’actual situació d’emergència sanitària i la crisi social i econòmica que se’n derivarà, farà que el nombre de persones i famílies que es trobaven en situació de risc i d’exclusió pugui augmentar molt. A més, l’experiència de la crisi que encara no hem pogut tancar, ens fa preveure una regressió pel que fa a polítiques socials i als drets col·lectius així com una precarització en la gestió des de serveis socials per manca de recursos i programes.
En el proper ple municipal, proposarem la creació d’una targeta moneder d’impacte social i local. Aquesta targeta, que ja funciona amb èxit a diferents ajuntaments catalans com Barcelona, Sant Cugat, Montmeló o Palma, fa referència exclusivament als ajuts atorgats des de serveis socials municipals a persones que es troben en una situació de necessitat o vulnerabilitat.
La targeta moneder social afavoreix la normalització de l’ajuda superant l’estigmatització d’haver d’acudir a centres benèfics i caritatius. A més de poder escollir els aliments a consumir, les persones beneficiàries podran triar les botigues de proximitat i confiança. El funcionament és ben senzill, com ho indica el seu nom, serà carregada com un moneder amb aquell import determinat al pla de treball respectiu perquè sigui destinat a la compra dels productes esmentats.
Mitjançant estratègies d’atenció i distribució com aquesta targeta moneder que normalitza l’ajuda i permet una alimentació de qualitat, equilibrada i saludable, es millora la gestió local de les polítiques de distribució d’ajuts econòmics per part de serveis socials però, el més important, és que garantim els drets més bàsics, necessaris i d’urgència des de la generació de polítiques que fomenten l’autonomia, la promoció i la coresponsabilitat.
Per altra banda, en un moment que cal defensar més que mai el comerç local i de proximitat, aquesta moció té l’objectiu de crear sinergies i potenciar-lo mitjançant convenis que afavoreixin descomptes en determinats productes, creant així una xarxa de comerç local sensibilitzat, solidari i col·laborador.
Des del grup municipal de la CUP hem fet un pas endavant i estem oferint bateria de propostes en clau social, econòmiques i culturals. Cap persona ha de quedar enrere i caldrà generar polítiques de discriminació positiva per determinats sectors socials i econòmics. El repte és immens, caldrà que oferim el màxim de nosaltres. En l’àmbit polític i en l’àmbit personal.
Edgar Fernández
Regidor de la CUP de Reus i militant d’Endavant (OSAN)
Els anticapitalistes titllen els actuals pressupostos com “caducs” ja que no contemplen la greu situació derivada de la Covid-19
La CUP de Reus portarà a la reunió amb govern sobre l’Estratègia Municipal per a la Reactivació Econòmica i Social d’aquest dimecres i, conseqüentment, al següent ple municipal, la proposta de refer els pressupostos municipals. Els anticapitalistes asseguren que uns pressupostos ideats fa més de 6 mesos, no s’ajusten a les noves necessitats sorgides per la crisi de la Covid-19. El regidor Edgar Fernàndez considera que “cal prioritzar la despesa social, garantir una fiscalitat progressiva i polítiques de discriminació positiva abans que el pagament del deute públic ”.
En aquest sentit, Fernández defensa que “cal elaborar uns nous pressupostos treballats i consensuats entre el govern, l’oposició i diferents taules sectorials que abarquin els sectors socials, econòmics i culturals de la ciutat”. En altres paraules, els anticapitalistes plantegen una participació directa de la ciutadania en el pressupost municipal perquè ningú quedi enrere davant la complicada situació que es comença a donar.
La Candidatura creu que cal reforçar les partides destinades a polítiques d’habitatge, estratègies de reactivació de l’economia local i garantir el control sobre els serveis públics municipals. Per últim, defensen una moratòria o suspensió del deute municipal: “cal posar les persones per davant dels interessos financers”, conclou Fernàndez.
La diada de Sant Jordi és una de les més celebrades a Catalunya i, per tant, també a la nostra ciutat.
Una diada farcida de propostes i reivindicacions: la lectura, les roses, la llengua, la nació, el festeig, l’amistat. Tot això es concreta en moltes activitats culturals com presentacions de llibres, conferències, exposicions, cultura popular, amb propostes creatives i artístiques que fomenten la relació entre persones, el coneixement del treball associatiu i amb un paper destacat de les escoles i la gent gaudint del dia pel carrer.
Aquest 2020, però és ben diferent i, tot això que ens agrada tant no es podrà celebrar. Per això han sorgit iniciatives per promoure la festa des de les xarxes amb activitats virtuals, si més no per recordar-nos que és el dia que és. Però, més enllà d’això, la diada d’enguany tindrà conseqüències greus en les activitats comercials que se’n deriven, la més significativa toca al gremi de llibreters perquè com sabem, la major part de guanys d’aquesta indústria i servei es concentren en la venda d’aquest dia.
Ara és l’hora, doncs, del suport als nostres llibreters de capçalera i complir amb la compra de proximitat, de preservar la nostra sobirania com a ciutat i com a poble perquè tot reverteixi en la nostra comunitat. Potser de triar amb més calma i fer una compra responsable mirant allò que ens serà útil i plaent. Així ho han demanat moltes llibreries de Catalunya al manifest: #SANTJORDIETSTU
La millor manera de demostrar-ho és o bé fent la compra virtual i esperar a recollir-la quan puguem o bé pensar en un Sant Jordi en altres dates més avançades en què sigui possible fer celebracions al carrer i no caure en la compra digital a plataformes que sovint no paguen els impostos aquí i que exposen els repartidors a la malaltia amb unes prestacions econòmiques ridícules.
De fet, podem optar per fer totes dues coses: mentre el 23 d’abril continuem celebrant la diada com un pilar de la cultura i la llengua catalanes de forma virtual, esperem que tal com es proposa ara, a l’estiu en puguem gaudir presencialment i amb tot el seu sentit.
La decisió és nostra, Sant Jordi és el 23 d’abril i ja que no tenim primavera, potser el podrem celebrar a l’estiu.
Els llibres no caduquen i Sant Jordi no és el Black Friday.